onsdag 1 december 2010

Cholkladkolapaj.8 + receptet

Nu är det sista dagen jag visar julgodisreceptswappskort på chokladkolapaj.
Någon som vill ha receptet kanske? I så fall är det bara att scrolla ner, för nu får jag väl vara snäll och ge er det i sin helhet kanske...


Det finns förresten ytterligare ett kort, men jag glömde tyvärr att fotografera det innan jag postade dem :-(


RECEPT PÅ CHOKLADKOLAPAJ
Receptet hittade jag någon gång för länge sedan i tidningen Matmagasinet tror jag...
Den är väldigt mäktig, så det räcker med en liten bit/person.

PAJDEG
200 g safari cookies choklad
75 g smör

MÖRK CHOKLADKOLA
1½ dl vispgrädde
1½ dl socker
1 dl mörk sirap
2 msk kakao
½ tsk ättiksprit (12%)

VIT CHOKLADKOLA
1½ dl vispgrädde
1½ dl socker
1 dl ljus sirap
100 g vit choklad
½ tsk ättiksprit (12%)
50 g smör

PAJDEG
Mixa kakorna till smulor i en matberedare. Smält smöret och häll i matberedaren under tiden som den går. Tryck ut smulmassan i en pajform med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Ställ kallt.

MÖRK CHOLKLADKOLA
Blanda grädde, socker, sirap och kakao i en kastrull. Koka upp och låt koka ca 10 min, till 120 grader. Dra kastrullen från värmen och rör i ättiksprit och smör. Häll genast i pajskalet. Ställ kallt.

VIT CHOKLADKOLA
Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka upp och låt koka ca 10 min, till 120 grader. Dra kastrullen från värmen och rör i hackad vit choklad, ättiksprit och smör. Häll genast över den stelnade kolan i pajskalet. Ställ kallt.

SERVERING
Inför servering är det gott om pajen fått stå frammen en stund. Pudra kakao över och servera gärna med vispad grädde.



* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Länkar var stämplar jag använder kommer ifrån finns i vänsterspalten.

1 kommentar:

  1. Det där lät ju supergott. Ska jag spara och försöka hinna med en vacker dag :-)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails